דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אובדן הסולידריות בחברה הישראלית. 

מאת    [ 15/08/2012 ]

מילים במאמר: 455   [ נצפה 1782 פעמים ]

אובדן הסולידריות בחברה הישראלית

הפסוק "אכול ושתה כי מחר נמות", המוזכר בספר ישעיהו, בא למתוח ביקורת על התנהגות בני ישראל, על סיפוק היצר המיידי ועל חוסר האמונה, כפי שמתפרש ממשפט זה.

ואולם, אנו רואים כי גם בימינו, גישה זו של לחיות טוב את הרגע ולעשות כרצוננו, תופסת מקום רב יותר ויותר בחברה הישראלית, ומביאה את סיפוק היצר המיידי ותאוות התענוג והאושר האישי, לעוור את עינינו, ובכך מביאה במהרה להתבהמות ושחיתות החברה כולה.

גם הפסוק "בימים ההם אין מלך בישראל, איש הישר בעיניו יעשה", המוזכר בספר שופטים, מתייחס לאותה הסוגיה. בה כל אדם עושה כראות עיניו, וכי העיקר הוא לעשות ככל העולה על רצונך, ללא התחשבות בזולת. שני המשפטים ממחישים את אותה הבעיה, שקיימת כיום עמוק בתוך החברה הישראלית, ואף הולכת ומחריפה עם הזמן.

האם סיפוק היצרים המיידי, תוך חוסר תשומת לב לפגיעה באחר תוך כדי כך, היא תוצאה של חוסר בערכים, או חינוך לקוי? האם אין אנו כחברה מחויבים לערכים של ערבות הדדית ועזרה לאחר ולחלש, לפני סיפוק היצרים של עצמנו? האם האינטרס האישי קודם לכל? האם החברה יכולה לשרוד מצב כזה לאורך זמן? והאומנם יכולים אנו לומר כי "אחריי המבול"?

עיקר הבעיה היא, כי דור העתיד, הרואה את המצב הזה כיום, מאמץ את התפיסה הזו כדרך חיים, ולכן הוא עסוק בסיפוק היצר המיידי, תוך התעלמות מהשלכות מעשים אלו. התוצאה הבלתי נמנעת בשל כך היא עלייה באלימות, במתירנות, באגרסיביות, בפגיעה באחר, בשיח ובמגע היומיומי בין הפרטים בחברה, ולטשטוש של גבולות המותר והלגיטימי, לעומת האסור והפסול.

גישה זו של ניצול הרגע, לעומת חוסר האכפתיות מן האחר וכן חוסר הדאגה לעתיד החברה, תורמת בהכרח למאבקי הקיום וההישרדות היומיומיים, המצדיקים לכאורה את הגישה הזו. אך למעשה, אין הכרח כלשהו להתנהגות יצרית מעין זו, בכדי לחיות היטב את הרגע, על חשבונו של האחר. זו אינה חייבת להיות המשוואה, כלומר אין הכרח כי תועלתי תבוא רק על חשבון האחר, ולא במקביל או בנוסף לכך.

אין כל הכרח, כי אסונו של האחד, יהיה ששונו של האחר. תאוות וסיפוק היצר המיידי אינה יכולה להתקיים תוך התעלמות ממצבו של האחר בחברה, שכן זהו מצב הרסני ומסוכן עד מאד לשרידותה וחוזקה של כל חברה אנושית. ערכים של מצפון ומוסר, מתבקשים כיום יותר מתמיד, הא בהא תליא.

לכן, יש להחזיר לחיינו ערכים כמו "ואהבת לרעך כמוך", "לא תעמוד על דם רעך", "והדרת פני זקן", "כל ישראל חברים". רק התנהלות של החברה כמכלול, על היתרונות והחסרונות, על הרע והטוב, רק שמירה על כבוד האדם באשר הוא אדם, רק חשיבה על הזולת ועל הכלל, יוצרות חברה חזקה, העמידה ומסוגלת לכל משבר ואיום זה או אחר. חברה המונעת רק מהאינטרסים של הפרט, שבה כפי שנאמר "אין דין ואין דיין", היא חברה חלשה, שלא תשרוד אף אתגר בעתיד, ושבשעת משבר תקרוס כמגדל קלפים.

 

 

 

 

 

 

 

 

צפריר זוהר


סטודנט למדעי-המדינה ויחב"ל


הרצליה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב